13 yaşından Küçük Çocukların Facebook’ta Olmaması İçin 5 neden

Posted on Eylül 25, 2013

1


Facebook kullanıcıları için minimum yaş 13 ama böyle olmasına rağmen bu kuralı çoğu aile ve bilhassa çocuklar görmezden geliiyor. Dijital Demokrasi Merkezi yaş sınırını destekleyen en büyük sivil toplum kuruluşlarından bir tanesi ve neden Facebook’un 13 yaşından küçük çocuklar için uygun olmadığını şöyle özetlemiş:

Image
1. Çocuklar internet in en geniş kişisel veri toplama ve profilleme platformunun birer parçası haline geliyorlar.
2. Çocuklar, ikna gücü çok yüksek ve çok manipulatif yeni nesil pazarlama uygulamalarına maruz kalıyorlar.
3. Facebook’un pazarlama uygulamaları çocukların kognitif (akli), sosyal ve duygusal hassasiyetinden faydalanıyor.
4. Çocuklar tamamen sağlıksız beslenme öneren reklam kampanyalarına maruz kalıyorlar – ki çocuklar arasında obezitenin çok da yaygın ve çok da problem olduğu günümüzde!
5. Çocukları bu tür agresif ve zararlı pazarlama ve veri toplama aktivitelerinden koruyacak önlemler henüz yok!

Grup raporunu şöyle sonlandırmış:
‘Facebook’un popüleritesi ve trend olması çocuklara çok cazibeli gelirken, saydığımız nedenlerden dolayı bu platform onlara uygun değil. Bun nedenler sadece internet güvenliği, siber-dalga geçmeler, ve zararlı içeriklerle de sınırlı değil aynı zamanda Facebook onların mahremiyeti ve sağlıkları için de büyük tehditler içeriyor. Sadece ebeveyn onayının olması bu da maalesef tür problemlerin önüne geçemiyor.’

————-

ENGLISH

The CDD offered five reasons why Facebook is not suitable for children under 13:

Children would become part of one of the Internet’s most expansive personal data-collection and profiling platforms.

Children would be exposed to a new generation of highly persuasive and manipulative digital marketing practices.

Facebook’s marketing practices would take advantage of children’s cognitive, social, and emotional vulnerabilities.

Children would be subjected to an onslaught of unhealthy food marketing — precisely at a time when childhood obesity has become a major crisis.

There are no safeguards in place that can adequately protect children from Facebook’s aggressive and harmful marketing and data-collection practices.
More details on each of the CDD’s five points are available here, and the group concluded:

While Facebook’s popularity and visibility may make it enticing to children, there are multiple reasons why it is not an appropriate platform for them. These include not only the critical concerns about their online safety, cyber-bullying, and harmful content, but also major threats to their privacy, health, and well-being. Simply obtaining parental permission for children to set up a Facebook profile would not address these problems. In the absence of systemic changes to Facebook’s digital marketing and data-collection operations, it would be highly irresponsible for the company to open its network to young people under 13.

Reklamlar
Posted in: genel