Twitter ≠ Televizyon Haberciliği

Posted on Ekim 17, 2013

4



Kyle Frost yazdı. 3 dakikalık okuma.

Aman tanrım [buraya istediğiniz haberi yazın] haberi, Twitter’da, [buraya istediğiniz televizyon kanalını girin] ‘den çok daha hızlı yayıldı ve daha iyiydi.

Size şunu söyleyerek başlayayım: Kimse Twitter’ın haberlerin duyulmasını global ve yerel olarak değiştirdiğini inkar etmiyor. Twitter, olayları saniye saniye aktarabilmek için önemli bir araç oldu. İster Boston’daki bombalama olayı yaşanırken ordan geçen şahitler olsun, ister uçak kazasından hemen sonra fotoğrafları paylaşan kazazedeler olsun, mobil teknolojinin gücü haber yapma, raporlama ve haber anlatımında yeni bir çağ açtı.

Yine de, lütfen Twitter’ı televizyon haberciliği ile kıyaslamayı bırakalım.

Gazetecilik Standartları

Twitter kullanıcıları, gazetecilerin eriştiği etik standartlara maruz değil.

Çok az zaman önce, SFO’da bir uçak kazası olmuştu, ve çok kişi 307 yolcunun da sağ olduğunu ve tam sayıldığını tweetledi. Bunun için de bir kaç kaynak veren tweetler gördüm. Ama sonunda ortaya çıktı ki 2 kişi çok ağır şekilde yaralanmış ve hastanedeydi.

Boston bombalama olayları çok hızlı ve çok viral biçimde yayıldı. Şüphelinin 22 yaşındaki siyahi renkli öğrenci Sunil Tripathi olduğu belirlendi. Binlerce tweet sonrasında, durumun bu olmadığı anlaşıldı. Ama zarar çoktan yapılmıştı.

Hız Herşey Demek Değil

Televizyon haberleri hiç bir zaman son dakika haberlerinin kral koltuğunu Twitter’dan alamayacak. Televizyonda çok fazla hareketli bileşen var. Ekipler olay yerine gidiyor, uydular kuruluyor, grafikler zaman alıyor ki Anderson Cooper ve Brian Williams gibi ünlü anchorman’lerin 24 saat çalışmadığı gerçeği de ortada.

Bu demek değil ki biz televizyon haberlerini, zayıf habercilikten dolayı eleştirmeyelim. Topkek CNN? Gerçekten mi? 100 binden fazla kişi meclisteki kaosu internetten izlerken ve binlerce kadın Texas yasaları ile ilgili caddelerde protesto yaparken.

Daha hızlı raporlama, daha etkili analiz konularında televizyon habercilerinden daha iyi performans isteyebiliriz ama bunu twitterdan aldığımız bilgilerle, haberlerde gördüklerimiz arasında birebir kıyaslama yapmadan gerçekleştirmeliyiz.

Aslında bu ikisini aynı huninin değişik parçaları olarak görmeliyiz. Twitter huninin tepesinde daha geniş ve daha konrolsüz bilgiyi işgal eder. ‘Haberler’ ise huninin daha aşağısında inceldiği yerdedir, muhabirler verileri inceleyip, raporlarını birleştirip gelen bilgilerden bir haber hikayesi çıkarmaya çabalarlar.

Gelecek

‘Twitter gazeteciliği’ ile gerçek gazetecilik arasındaki çizgi gitgide aşınacaktır. Yine de Twitter’ın hala çözmesi gereken problemleri var ki bunların başında inanılırlık geliyor. Yığınla bilgiyi takip etmek için olağanüstü bir platform ama #etiketler düzenlenmiyor ve haberleri oluşturabilmek için gereken güvenilirlikten hala uzaktalar.

Haberleri toparlamak ve dağıtmak için daha iyi bir yol olmalı. Haberleri anında aktarabilmek için daha iyi bir yol…


Screen shot 2013-10-17 at 12.33.41 AM

Reklamlar
Posted in: sosyal medya