Verilere Bakarak Geleceği Öngörmek

Posted on Ekim 29, 2013

5


Verilerle geleceğe kahve falı bakmanın sırları

Daniel Ryan yazdı. 2 dakikalık okuma.

Veriler bize gelecekte nelerin olacağını nasıl söylüyor?

“Büyük Veri” en çok kullanılan “popüler” kelimelerden bir tanesi (veya “popüler” terim) diyelim. Sürpriz değil. Biz geçen yaptığım işte bu konuda çok iyiydik. Genel olarak şöyle açıklayabilirim: Nielsen’den küçük bir grup izleyiciden elde edilen “hangi programlar izleniyor” sonucu değil,  izleyici verilerini bir yerde toplayıp daha kesin yüzdelerle çoğu insanın “neler izleyebileceğini” bulabiliriz.

Son zamanlarda, verilerin bizim için neler yapabileceğini düşünüyorum. Bence bir sonraki adım “öngören algoritmalar”. Geçmişte ne oldu diye bakınmanın yerine, yani tv izleme alışkanlıkları gibi, gelecekte neler izlenebileceğinin tahminlerini büyük doğrulukla yapabiliriz. Çalışırken, bu söylediklerimin bir çok yerde şu anda bile yapıldığını farkettim.

House of Cards

0*A2yOo0WGIeT0jiyc

Çoğu insan Netflix’n orijinal içeriği yayınlamasında başarılı olup olamayacağını merak etti. Çok büyük veri kolleksiyonunu analiz ederek, Kevin Spacey, David Fincher ve orijinal İngiliz tv dizisindeki mükemmel fırtınayı öngörebildiler. 100 milyon dolarlık yatırımları nihayet kendini ödedi. İlk üç ayda, Netflix en çok parayı yeni kullanıcılardan kazandı. Bu model Hollywood’u tamamen tepetaklak etti. Tarihi olarak Hollywood’da yeni projeler sadece elit bir grup tarafından seçilir ki bunlar da paranın çoğunu kontrol ederler. Kararlarını tecrubelerine göre verirler (ve geçmişteki performanslara bakarak). Uzun vadede öyle düşünüyorum ki Netflix modeli çok para yapacak. Hollywood da bununla hem fikir.

Google Now

0*RjCyi5PVnAGqhalh

iOS ‘te son günlerde lansmanı yapılan ve Android’de uzun zamandan beri olan Google Now, kişiye özel aramaları öngören bir sistem. House of Cards ile geniş bir grup insanın ne izleyebileceği öngörülmüşken, Now ise her bir kişinin neleri arayacağını öngörme üzerine kurulu. Çok seyahat ediyorum ve Now benim için her zaman uğrak mekanlarımdan biri oldu. Eğer bir harita arıyorsam laptopumdan, yön bilgileri trafik bilgileriyle beraber üst srıada yer alıyor. Eğer öğlen yemeği zamanıysa, Now bana yakındaki sevebileceğim restoranları gösteriyor. Eğer evden uzaktaysam, nerde olduğuma göre yakındaki güzel manzaralı yerlerin listesini gösteriyor. Birden fazla kez hiç planlamadığım bir restorana girdim ya da gidip manzara izledim üstelik hiç hesapta yokken! Eğer oto-tamamlama Google’ın biz arama yaparken ne düşündüğümüzü anlayabilmesi ise, Now bizim aklımızın içini daha düşünmeden okuyabilmesi diyebiliriz.

Obama for America

Kampanya sırasında biz en iyi veri mühendislerini kullandık. Bir çok alanda başarılı projeler çıkardık. Mesela Facebook verilerini kullanarak hangi kişilerin Obama için oy verilmek için ikna edilebilecekleri belirledik. Seçim günü sadece 7 milyon facebook bildirimi yolladık.

0*QSqpn1XLWAlpclyd

Beta’nın en son bölümlerinden birinde, Gina Trapani ve Kevin Purdy uygulamaların nasıl kullanıcılara tam ihtiyacı oldukları anda bildirimler gönderebileceklerini tartışıyordu. Bu yüzden öngörücü algoritmaları uygulamalara eklemek kullanıcıların sadakatını büyük ölçüde arttıracaktır.

Daniel Ryan, Obama’nın 2012 seçim kampanyasının ön-yüz geliştirme bölümünün teknoloji direktörlüğünü yaptı.


Screen Shot 2013-10-25 at 10.10.40 PM


Daha Önce Bu Yazıyı Paylaşmış mıydınız? Hayır? Şimdi Paylaşın.