Google 2023

Posted on Kasım 29, 2013

4


0*u3O4aq5n-QrXKzVK

Dejan yazdı. Okuma süresi 5 dakika.

Gelecek on yılda webde nasıl arama yapacağız?

Google 1998-2000

Google 1998 senesinde başladığı zaman çoğu kişi aşık oldu. Süper bir ismi vardı sonuçarı hızlıca buluyordu ve içinde reklam yoktu. Niye beğenilmesin ki? Ve daha sonra bu adam geldi ve algoritmalarını yeniden yazdı, sıfırdan! Ve böylece rakiplerini 20. yy’da bırakmış oldu. Çoğumuz bu değişikliği farketmedik bile. Çünkü kullanıcıların gördüğü ekranlarda bir değişiklik yoktu. Arkada çalışan sistemler daha da akıllanmıştı.Google 2001-2010Google yeni özellikler ve algoritmada hafif meşreb değişikliklerle 15 sene geldi. Bu değişikliklerin çoğu o kadar azdı ki hissedilmedi bile. Genelde Google değişikliklerini yapmak için Google’s Sandbox projesini kullanıyor. Yeni değişiklikler önce belirli sayıda kullanıcıya açılıyor ve gerekli güvenilirliğe geldiği zaman da dünyaya doğru aynı havuza taş attığınızda oluşan halkalar gibi halka halka yayılıyor.  Google adeta bunu bir alışkanlık haline getirmiş durumda.

10 bin ile 20 bin arası fikri deniyoruz. Bunlardan 8549 tanesi yan yana kıyaslanıyor ve bunlardan daha azı ise ancak kullanıcılara açılıyor. Kullanıcıların yeni ürüne mi yoksa eskisine mi baktığı sürekli ölçülüyor. Eğer sonuçlar tatmin ederse lansman oluyor. Geçen sene ancak 585 adet değişiklik yayınladık. Kaynak: Youtube 

Google 2011-2020

Google’a yeteri kadar nakit para aktıktan sonra artık deney yapmaya başladı ve deneyler bir rönesansa dönüştü. Google’ın bu dönemi bana aslında dinazorların yaşadığı dönemi hatırlatıyor. Çünkü o kadar değişik şeyler denendi ki bunların çoğunu da daha sonradan kapatmak zorunda kaldı. Larry Page tekrar şirkete Google CEO’su olarak döndüğünde de kitlesel imha yaşandı. Herşeyi kaldırdı çünkü vizyonuna uymuyordu. Neredeyse otuza yakın site kapandı bunlar arasında Knol ve Sidewiki de vardı. Tüm süreç çok etkileyici idi ve herkese Google ile şaka yapılmayacağını gösterdi. Googe+’ın tüm Google ürünlerinin  kalbi olacağı ve bu anonim olabilme çağında kişileri tanıyabilecek duruma gelebilmek konusunda çok iddialı olduğunu gösterdi.

Google şu anda 3 yapıtaşından oluşuyor.

a) Link Grafikleri
b) Sosyal Grafikler
c) Bilgi Grafikleri

Link Grafiği bildiğimiz Google’ın siteleri nasıl değerlendirdiğini açıklıyor. Ne kadar sitenize link gelirse o kadar iyi. Ama sizin kategorinizde olan sitelerden link almanız daha önemli. Ve o siteler arsında en fazla link alan sitelerden link alıyorsanız bu daha da önemli. Yani linkler üzerine kurulmuş bir akıllı puanlama sistemi.

Sosyal Grafik ise daha çok kullanıcılarla ilgili. Onların birbiriyle ve dünya ile olan ilişkilerine bakıyor ve bu karmaşıklıklardan anlamlar yaratıyor.

Bilgi Grafiği ise çok yeni ve heyecanlandırıcı. Webdeki değişik nesneleri semantik bir düzeyde anlamlandırmaya yarıyor. Yani aslında yapay zekanın temelleri atılıyor. Henüz daha tam anlamıyla çalışması gerektiği gibi çalışmıyor ama ilerledikçe potansiyelinin ne kadar büyük olabildiğini görebiliyoruz.

Yani şunu diyebiliriz ki şimdi ile 2020 arasında herşeyi çok daha iyi anlayabilen bir Google karşımızda olacak. Arama motoru ile konuşmaya başlayacağız ve bize çok daha yararlı bilgileri getirecek. Google bizi de daha iyi tanıyacak ve daha faydalı bilgiler sağlayacak. Özellikle  yer, zaman ve arama geçmişimiz ile ilgili nasıl davranışlar gösteriyoruz bunları tanıyacak ve buradaki desenleri keşfedecek.  

Google 2021-2030

2021’den sonra Google, gelecek tercihlerinizi önceden öngörebilecek, önerilerde bulunabilecek ve bizi etkileyebilecek. Google’a karmaşık bir görev vereceğiz ve o bunları derleyip sonuçları bize getirecek. Araştırma gereken işleri bizim için yapabilecek ve kendisi de yaparken öğrenecek. Yani bir nevi sanal asistanımız olacak ve ona şöyle sorular da sorabileceğiz:

“Ben Fransa İspanya ve İtalyaya gideceğim. Bana hava koşulları ve yol durumlarına göre en iyi ulaşım alternatiflerini getir. Kiralık araba seçeneklerine bak ve Audi A4 için en düşük fiyatlı ve en güvenilir seçenekleri getir”

Burdan sonrasında arama motoru bize sohbet havasında sorular soracak ki daha iyi anlayabilsin. Hatta sohbet koyulaşıp bizim kim olduğumuzla ilgili daha fazla şey öğrenmek de isteyebilir.

Google kainattaki her tekil kullanıcı için ayrı bir arama fihristi tutacak.  Yani kişiye özel arama motoru olacak. 


dejan


Posted in: sosyal medya